האם יש קשר בין לחץ לעליה במשקל?

הרפיה
אישה רגועה ואישה לחוצה אכלו אותו מספר קלוריות לאורך זמן, מי לדעתך תעלה יותר במשקל?

אכן, יש קשר בין מתח להשמנה, הרוגע הוא פרמטר קריטי לעיכול נכון של המזון בגופנו. 
ימימה אביטל כותבת כך: 
"כל מה שנמצא בטבעי הוא בריא, אם יש ריבוי ומהירות של אכילה ומתח באכילה, צורך נפשי באכילה, אז האוכל נושא את העיכוב ואת העומס, זה נכון. יכולים להשמין מהפחד להשמין".
כשאוכלים במתח, מערכת העיכול לא עובדת במיטבה והגוף לא מקבל את מה שהוא צריך. כשאוכלים בנחת המח נותן הוראות מיוחדות על המידה המדוייקת. דווקא הפחד להשמין גורם להשמין.
מחקר שפורסם בכתב העת 'Internation Journal of Obesity' בדק את הקשר בין מתח בתחומים אחרים בחיים לבין השמנה. המחקר בחן שתי קבוצות – הורים לילדים בריאים והורים לילדים חולי סרטן – ומצא שהאחרונים נטו יותר להעלות במשקל, אף שצריכת הקלוריות שלהם היתה נמוכה יותר מאשר של ההורים לילדים בריאים. למעשה, הם אכלו מעט יותר ועלו יותר במשקל.
אחד הגורמים להשמנה הוא תגובת הגוף ללחץ. במצב לחץ בלוטת ההיפופיזה, שנמצאת בבסיס המוח, משחררת הורמון שמפעיל את ה'אזעקה' באמצעות הורמוני בלוטת האדרנל – אדרנלין וקורטיזול. ההורמונים האלה אחראים לחידוד הריכוז ולהאצת התגובה. אדרנלין מגביר את קצב הלב והנשימה, מקשיח את השרירים ומעלה את לחץ הדם. קורטיזול מגביר את רמות הסוכר (גלוקוז) בדם, כדי להעלות את זמינותו למוח, וכך ניתן לחשוב מהר יותר. הוא גם מגביר את זרימת הסוכר לשרירים. אחרי שהלחץ המיידי עובר, כמות האדרנלין יורדת, אך הקורטיזול עדיין מתעכב כדי לאפשר לגופנו להתאושש ממצב החירום. גופנו נותר עם לחץ דם ורמת סוכר גבוהים, בד בבד עם שומן רב שזורם בוורידים.אך במצבי לחץ יומיומיים המצב הזה לא מומלץ ובעל השפעות הרסניות.

בואו ניכנס להרפיה, נאכל לאט, בישיבה ולא בעמידה, נהנה מהאכילה ומהטעם הטוב של האוכל. ונסיים בדבריה של ימימה אביטל: "דוקא אוכל כשהוא טבעי, לא מרוסס, אני אוכלת בפשטות אבל מרגישה את כוחו.
יש את הקשר אותו זמן, זאת אומרת לא מהרהרת בשום דבר, ודאי שאני מריחה משהו מיוחד בכל פרי. מה שמותר לאכול, אם אוכלים דרך השקט אז זה בריא תמיד".

Facebook
Google+
Twitter
Email
WhatsApp
השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן