בריאות על פי הרמב"ם

הרמב"ם חי במאה ה-12, היה אחד מגדולי ישראל ורופא של מלך מצרים צאלח דין.

הרמב"ם הסתכל על הבריאות כמכלול וחילק את המילה בריאות לשלושה חלקים בראשי תיבות.

א. בולם רוגזו

ב. יפחית אוכלו

ג. יגביר תנועתו

לפי תפיסתו, האדם הוא הוליסטי, אי אפשר להפריד בין גוף ונפש.

נפרט כל אחד מהחלקים:

א. בולם רוגזו מדבר על המידות שבנפש, על כעס, פחד, עצבות ועוד… לצערנו אפשר  להיות חולים רק מרגשות שליליים. ייתכן שאדם יאכל כל חייו רק מזונות בריאים: חסה, ירקות וכדומה, אבל אם הוא יהיה עצוב, כעסן ולא שמח  למרות שיאכל בריא עדיין לא יהיה בבריאות. לא פעם אנו רואים אנשים שחולים בעקבות עצבות, תסכול או קושי מצטבר אחר. כלומר לנפש יש תפקיד חשוב ומרכזי בבריאות האדם.

ב. יפחית אוכלו –  הרמב"ם מדבר על תזונה. הוא מדבר על כמות האוכל. לדעת הרמב"ם אין למלא את הקיבה מעבר לשני שליש. הגוף לא צריך הרבה אוכל על מנת להיות בריא, ההיפך, יש להמעיט בכמויות. הקיבה היא שריר כמו בלון. תארו לעצמכם נמלא את הבלון עד אפס מקום, הוא לא יוכל להתנועע. בקיבה צריכה להיות תנועה וזה יקרה אם לא נעמיס באוכל. כידוע, כיום כמות האוכל במסעדות ובכלל רק עולה ועולה והדבר אינו בריא.

ג. יגביר תנועתו – הרמב"ם מדבר על פעילות גופנית. עלינו להמריץ את הדם. הדם מעביר לכל תא ותא בגוף את מה שנחוץ לו. במקום שאין דם, אין חיים. פעילות גופנית ממריצה את הדם וגורמת לכל המערכת להיות יותר חיונית וטובה. חשוב מאוד להרבות בפעילות גופנית. הזמן הטוב ביותר לפעילות גופנית הוא בבוקר כאשר הקיבה עדיין ריקה.

נסיים בהבטחה המדהימה של הרמב"ם שכותב בהלכות דעות:

מישהו מכם מכיר רופא  שיכול להבטיח שאדם שיחיה בצורה בריאה לעולם לא יהיה חולה?

הרמב"ם שהיה אחד מגדולי הרופאים בהסטוריה כותב בהלכות דעות כך:

כל המנהיג עצמו בדרכים אלו שהורינו, אני ערב לו (!) שאינו בא לידי חולי כל ימיו, עד שיזקין הרבה וימות, ואינו צריך לרופא; ושיהיה גופו שלם ועומד על בורייו, כל ימיו–אלא אם כן היה גופו רע מתחילת ברייתו.

הרמב"ם רוצה לומר שאם האדם יקפיד על אורח חיים בריא בכל התחומים הוא לא יבוא לידי חולי. כלומר מחלה היא תוצאה של ניהול אורח חיים לא בריא. מדהים, לא!

האם אתם מכירים רופא כיום שיכול להבטיח לנו כזה דבר? אומר הרמב"ם, מי שיחיה באורח חיים בריא, הוא לא צריך להיות חולה. הוא ימות מזקנה ללא מחלה. הלוואי.

 

 

 

 

 

 

Facebook
Google+
Twitter
Email
WhatsApp
השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן